Seconda domenica dopo Pentecoste – Dei santi romeni, serbi, rusi, etc. – La chiamata dei primi apostoli (Matteo 10, 32-33 e 37-38; 19, 27-30)
Siamo nella seconda domenica dopo Pentecoste, che per ogni popolo ortodosso è dedicata ai santi che erano nativi o che sono molto onorati in questi popoli ortodossi. Oggi la Chiesa ortodossa bulgara ricorda i santi che hanno vissuto o hanno avuto il loro ministero in Bulgaria, la Chiesa di Romania onora i santi rumeni, la Chiesa di Serbia onora i santi serbi, la Chiesa di Russia e Ucraina onora i santi russi e ucraini, la Chiesa di Georgia onora i santi georgiani, la Chiesa di Grecia onora i santi greci.
In realtà, non onoriamo i santi solo perché hanno vissuto o sono nati in un certo Paese, perché vediamo che molti di loro hanno esercitato la loro attività al disopra del tempo e dello spazio. Sant’Efrem il Nuovo, ad esempio, è stato martirizzato nel 1425 dai turchi in Grecia, ma poi si è scoperto in tutto il mondo dopo quasi 500 anni, ha fatto miracoli in tutto il mondo ed è onorato da tutti i popoli ortodossi.
Abbiamo ascoltato questo Vangelo di Matteo in cui viene raccontato l’episodio della chiamata dei primi apostoli dal Salvatore Gesù Cristo. È molto importante, quando ascoltiamo qualche Vangelo, comprenderlo a fondo e, se abbiamo alcuni dubbi o domande o incertezze, provare a trovare le risposte. Il Salvatore, dopo essere stato presentato al mondo al Giordano da San Giovanni Battista e dopo essere stato nel deserto della Carantania per 40 giorni, camminava lungo le rive del lago di Ghenizaret, il mare di Galilea come lo chiamavano ancora gli abitanti di quel luogo.
Il Salvatore Cristo vede i due fratelli Andrea e Pietro che pescano, li chiama a sé ed essi lo seguono. Lo stesso fanno i due fratelli Giovanni e Giacomo, figli di Zebedeo. Come possiamo capire che questi uomini, futuri apostoli, lasciarono tutto per seguire il Salvatore Cristo? È molto importante capire che ciò che accadde non fu semplicemente uno stato emotivo, che essi furono emotivamente catturati dal Salvatore e poi lasciarono tutto per seguirLo. Non poteva essere solo uno stato emotivo, perché sapete e vedete, molte volte se ci fermiamo solo a questi stati emotivi possiamo sbagliare molto.
Ricordate che il Salvatore Cristo non era conosciuto nella sua infanzia, fu portato per la prima volta al Giordano quando aveva circa 30 anni. Fu allora che il Cristo Salvatore apparve per la prima volta al mondo, presentato al mondo da San Giovanni Battista che diceva loro: “Viene dopo di me colui che è più potente di me, al quale non sono degno di slegare i sandali. Perciò io vi ho battezzato con acqua ed Egli vi battezzerà con lo Spirito Santo”. Il Vangelo ci dice che Andrea e Giovanni erano discepoli di San Giovanni Battista. Così, quando appresero da Giovanni Battista che Cristo è il Messia, da quel momento in poi sentirono di seguire il Cristo Salvatore.
Dai Vangeli comprendiamo che Andrea, Pietro, Giovanni e Giacomo erano uomini semplici, pescatori, lavoratori, ma non erano totalmente disinteressati a Dio. Cercavano Dio, poiché erano discepoli di Giovanni Battista e volevano seguirLo Cristo dal momento in cui Giovanni Battista disse a tutti che Cristo era il Messia. Dopo che il Salvatore Cristo andò nel deserto della Carantania, chiamò Andrea, Pietro, Giovanni e Giacomo, che erano già stati conquistati dal Salvatore, e già i loro cuori ardevano per seguire il Salvatore Cristo. Possiamo vedere come non vedessero l’ora di essere chiamati. Non fu come spesso immaginiamo, che Dio irrompeva nella loro vita e li costringeva a rinunciare a tutto per seguirLo. Niente di tutto questo. Coloro che dovevano diventare apostoli avevano una certa preparazione spirituale. Dio non irrompe nell’anima delle persone.
Da tutto questo capiamo che la nostra fede è accompagnata dalla ragione della mente, non è solo un prodotto del cuore. Il nostro Dio è un Dio aperto, non un Dio chiuso che lavora in segreto e ruba la nostra volontà e libertà. Se non pensiamo a tutto quello che vi ho detto, sembra che quando il Salvatore Cristo li chiamò dalle loro barche, essi lo seguirono in modo militare, senza riflettere. Ma non è così, la loro fede era stata preparata in precedenza. Stavano solo aspettando di essere chiamati da questo Maestro Gesù Cristo.
Quindi, e con questo mi avvicino alla fine, cerchiamo di capire tutti i santi di Dio, ognuno di loro ha cercato Dio e poi Lo ha seguito. Dio, perché è un onnisciente, vede questa ricerca dal uomo e poi chiama l’uomo, il santo a seguirLo. Ma sarei contento se rimanessimo tutti dell’idea che Dio non agisce come nei film di supereroi di Hollywood, dove pesca i suoi discepoli senza che essi Lo vogliano. Dio rispetta pienamente la libertà dell’uomo, Dio vede la ricerca dell’uomo. Dio lavora insieme all’uomo, Dio ama così tanto l’uomo che dà all’uomo l’opportunità di lavorare insieme a Lui. Cerchiamo anche noi Dio, con la nostra preghiera, con la nostra venuta in Chiesa, con il nostro digiuno, con la lettura del Vangelo, con le buone opere, e forse Dio ci farà lavorare insieme a Lui. Amen!
ROMENO
Duminica a 2-a după Rusalii – A sfintilor romani – Chemarea primilor apostoli (Matei 10, 32-33 și 37-38; 19, 27-30)
Suntem in duminica a doua dupa Rusalii, care pentru fiecare dintre popoarele ortodoxe este dedicata sfintilor care au fost nativi sau care sunt foarte cinstiti in aceste popoare ortodoxe. Astazi, biserica ortodoxa bulgara isi aminteste de sfintii care au trait sau care si-au avut lucrarea in Bulgaria, biserica din Romania isi cinsteste sfintii romani, biserica din Serbia isi cinsteste sfintii sarbi, biserica din Rusia isi cinsteste sfintii rusi, biserica din Giorgia isi cinsteste sfintii giorgieni, biserica din Grecia isi cinsteste sfintii greci.
De fapt, noi nu cinstim sfintii doar pentru ca au trait sau s-au nascut intr-o anumita tara, pentru ca vedem ca multi dintre ei au lucrat peste timp si spatiu. Sfantul Efrem cel Nou, de exemplu, a fost martirizat in anul 1425 de catre turci in Grecia, dar apoi s-a descoperit pe sine in toata lumea peste aproape 500 de ani, si a facut minuni in toata lumea, si este cinstit de catre toate popoarele.
Am ascultat aceasta Evanghelie de la Matei in care s-a descris episodul chemarii primilor apostoli de catre Mantuitorul Iisus Hristos. Este foarte important ca atunci cand ascultam orice Evanghelie sa o intelegem in profunzime, iar daca avem anumite dubii sau intrebari sau neclaritati, sa incercam sa cautam raspunsurile. Mantuitorul, dupa ce fusese aratat lumii la Iordan de catre Sfantul Ioan Botezatorul si dupa ce a stat in pustia Carantaniei timp de 40 de zile, mergea pe marginea lacului Ghenizaretului, adica Marea Galileii asa cum o mai numeau locuitorii de acolo.
Mantuitorul Hristos ii vede pe cei doi frati Andrei si Petru care pescuiau si ii cheama la El iar ei il urmeaza. La fel si cei doi frati Ioan si Iacov, fiii lui Zevedeu. Oare cum ar trebui sa intelegem faptul ca acesti oameni viitori Apostoli, au lasat totul in urma lor ca sa il urmeze pe Mantuitorul Hristos? E foarte important sa intelegem ca ce s-a intamplat acolo nu a fost o simpla stare emotionala, ca ei s-au lasat cuceriti la modul emotional de Mantuitorul si apoi au lasat totul in urma lor si L-au urmat. Nu putea fi doar o stare emotionala, pentru ca stiti si vedeti, de multe ori daca ne oprim doar la aceste stari emotionale putem gresi foarte mult.
Va amintiti ca Mantuitorul Hristos nu era cunoscut in copilaria sa, El a fost dus pentru prima data la Iordan cand avea aproape 30 de ani. Atunci Mantuitorul Hristos se infatiseaza pentru prima data lumii, fiind aratat lumii de catre Sfantul Ioan Botezatorul care le spunea: “Vine în urma mea Cel mai tare decât mine, Căruia nu sunt vrednic să-I dezleg curelele încălţămintelor Lui. Deci, eu v-am botezat pe voi cu apă, iar Acela vă va boteza cu Duhul Sfânt.” Evanghelia ne spune ca Andrei si Ioan erau ucenicii Sfantului Ioan Botezatorul. Asadar, cand acestia au aflat de la Ioan Botezatorul ca Hristos este Mesia, de atunci ei au simtit sa il urmeze pe Mantuitorul Hristos.
Intelegem din Evanghelie ca Andrei, Petru, Ioan si Iacov erau oameni simpli, pescari, muncitori, insa ei nu erau complet dezinteresati de Dumnezeu. Ei il cautau pe Dumnezeu, din moment ce erau ucenicii lui Ioan Botezatorul, si au dorit sa il urmeze din momentul in care Ioan Botezatorul le-a spus tuturor ca Hristos este Mesia. Dupa ce Mantuitorul Hristos a mers in pustia Carantaniei, atunci i-a chemat pe Andrei, Petru, Ioan si Iacov, care erau deja cuceriti de Mantuitorul, deja inimile lor ardea ca sa il urmeze pe Mantuitorul Hristos. Parca vedem cum abia asteptau sa fie chemati. Nu a fost asa cum ne imaginam noi de multe ori, ca Dumnezeu a dat buzna in vietile lor si i-a pus sa renunte la tot ca sa il urmeze. Nicidecum. Cei care urmau sa devina Apostoli aveau o anumita pregatire sufleteasca. Dumnezeu nu da buzna in sufletele oamenilor.
Intelegem din toate acestea ca a noastra credinta este insotita de ratiunea mintii, nu este doar un produs al inimii. Dumnezeul nostru este un Dumnezeu deschis, nu un dumnezeu inchis, care lucreaza pe ascuns si ne fura vointa si libertatea. Daca nu ne gandim la tot ceea ce v-am zis, pare ca atunci cand Mantuitorul Hristos i-a chemat de pe barcile lor, acestia l-au urmat intr-un mod militar, fara sa gandeasca nimic. Dar nu este asa, credinta lor fusese pregatita mai dinainte. Ei abia asteptau sa fie chemati de acest Invatator Iisus Hristos.
Asadar, si cu aceasta ma apropii de sfarsit, asa sa ii intelegem pe toti sfintii lui Dumnezeu, fiecare dintre ei a avut o cautare spre Dumnezeu, si apoi L-au urmat. Dumnezeu, pentru ca este atotstiitor, vede aceasta chemare si atunci il cheama pe om, pe sfant ca sa ii urmeze. Insa m-as bucura sa ramanem toti cu ideea ca Dumnezeu nu actioneaza ca in filmele holywood-iene cu supereroi, in care isi pescuieste adeptii fara ca ei nici macar sa vrea. Dumnezeu respecta cu totul libertatea omului, Dumnezeu vede cautarea omului. Dumnezeu lucreaza impreuna cu omul, atat de mult il iubeste Dumnezeu pe om, incat ii da ocazia omului sa lucreze impreuna cu El. Sa il cautam si noi pe Dumnezeu, prin rugacunea noastra, prin venirea noastra in Biserica, prin postul nostru, prin citirea Evangheliei, si apoi poate ca Dumnezeu ne va face impreuna lucratori cu El. Amin!