32a domenica dopo Pentecoste – Di Zaccheo (Lc 19,1-10)
ITALIANO
Siamo alla trentaduesima domenica dopo Pentecoste, giorno in cui leggiamo il Vangelo che ricorda la storia dell’incontro tra il Salvatore Gesù Cristo e il pubblicano Zaccheo. Ogni volta che ascoltiamo questo Santo Vangelo la domenica durante la Divina Liturgia, significa che ci stiamo avvicinando alla Quaresima.
Come avete sentito, il Salvatore era in cammino verso Gerusalemme e, passando per Gerico, era circondato da una grande folla di persone. Ed ecco che un uomo di nome Zaccheo, e non uno qualunque, ma il capo degli esattori delle tasse, un uomo potente e importante, voleva vedere il volto del Salvatore Cristo, di cui probabilmente aveva sentito parlare molto. Ma essendo piccolo di statura, non poteva vedere il Salvatore Cristo, a causa della grande folla di persone, così si arrampicò su un sicomoro, una specie di gelso. E quando il Salvatore vide Zaccheo, gli disse: “Zaccheo, scendi subito, perché oggi devo fermarmi a casa tua”. Zaccheo scese in fretta e accolse il Salvatore in casa sua, rallegrandosi. Molte persone intorno a lui mormoravano e giudicavano duramente il Salvatore Cristo per essere entrato nella casa di un uomo peccatore.
È necessario ricordare che i doganieri di quei tempi non erano semplici impiegati come quelli di oggi che incontriamo alla dogana. I doganieri di allora potevano fare grandi fortune sui problemi degli altri, accettando illegalmente merci non più tassate. In questo modo, prelevavano parte delle entrate per se stessi. Oppure altri doganieri tassavano eccessivamente le merci che entravano nelle città, cosicché i guadagni e le ricchezze dei doganieri erano spesso considerati corrotti, impuri. Così era Zaccheo, che si dice fosse il capo dei doganieri, e si dice anche che fosse un uomo molto ricco. Ciò significa che aveva guadagnato la sua ricchezza in modo disonesto.
Tuttavia, questo Zaccheo aveva una buona ricerca, e questo è il tema da ricordare nel Vangelo di oggi. Pur essendo un peccatore, Zaccheo ebbe il buon coraggio di cercare e di vedere il Cristo Salvatore. E quando il Salvatore andò a casa sua, il cuore di Zaccheo fu cambiato tanto che disse che si impegnava a dare metà delle sue ricchezze ai poveri e a coloro a cui aveva fatto del male si impegnava a dare l’altra metà delle sue ricchezze. In altre parole, solo vedendo, ricevendo e ascoltando il Salvatore Cristo, Zaccheo ha sentito di essere cambiato dalle fondamenta, da uomo duro, interessato solo al proprio guadagno, a uomo misericordioso, capace di donare tutte le sue ricchezze e di riparare ai suoi errori.
Per il pentimento di Zaccheo, il Salvatore disse: “Oggi è la salvezza per questa casa, perché anche lui è figlio di Abramo. Perché il Figlio dell’uomo è venuto a cercare e a salvare chi è perduto”. In quel giorno fu tolta una bestemmia dalla casa di Zaccheo, una bestemmia causata dall’acquisizione di denaro immondo. Cristo Salvatore non ha dato la salvezza alla casa di Zaccheo solo perché egli ha deciso di rinunciare ai guadagni materiali, alle ricchezze, ma perché ha raggiunto quello stato di pentimento per cui è arrivato a vedere i poveri così come coloro che aveva giudicato male e fatto del male.
Questa cosa è certa: la ricchezza e le ricchezze comportano grandi rischi, perché, per quanto ne sappiamo, nell’antichità la ricchezza dei doganieri era ottenuta con il lavoro disonesto, con la tristezza e il dolore delle persone che avevano subito un torto, ricchezza raccolta con il sudore della fronte degli altri. Da come la ricchezza arriva nelle vostre mani, dipende la pace della vostra casa. Perché se non lavorate per una certa cosa, per una certa ricchezza e pretendete di “doverla avere”, che sia vostra, allora diventa una maledizione per voi e per la vostra casa. Quando ci si appropria indebitamente di ciò che non si merita, di qualcosa per cui non si è lavorato, allora diventa una maledizione e il più delle volte non si può godere di quelle cose. La ricchezza può portare maledizioni spaventose perché è stata guadagnata con l’aiuto degli spiriti impuri del diavolo attraverso la menzogna, il furto, l’odio, la disonestà. Il Salvatore Cristo desidera spezzare questa maledizione e poiché anche Zaccheo desidera essere un collaboratore per rompere questa maledizione, il Salvatore Cristo dice che Zaccheo e la sua casa sono stati salvati.
Quindi, prendiamo come insegnamento questa parabola, il buon coraggio e la ricerca di Zaccheo per Cristo, il suo allontanamento dall’uomo vecchio e peccatore e il desiderio di Zaccheo di rompere la maledizione che gravava su di lui e sulla sua casa. Cerchiamo anche noi di cercare sinceramente il Salvatore Cristo. Proteggiamoci con tutte le nostre forze da qualsiasi tipo di guadagno di cose disoneste o di denaro corrotto. Cerchiamo di non fare torto a nessuno e così la nostra casa sarà libera da maledizioni e problemi e sarà protetta da Dio.
A 32-a duminica dupa Rusalii – A lui Zaheu vamesul (Lc 19, 1-10)
ROMENO
Suntem in duminica a treizeci si doua dupa Rusalii, zi in care citim evanghelia in care se aminteste despre intamplarea intalnirii dintre Mantuitorul Iisus Hristos si vamesul Zaheu. Tot timpul cand auzim aceasta Sfanta Evanghelie duminica in timpul Sfintei Liturghii, inseamna ca ne apropiem de Postul Mare.
Din cate ati auzit, Mantuitorul se afla in drumul sau catre Ierusalim si trecand prin Ierihon, era inconjurat de multime mare de oameni. Iata ca un om pe nume Zaheu, si nu un om oarecare, ci mai marele vamesilor un om cu putere si important, voia sa vada chipul Mantuitorului Hristos despre probabil ca auzise multe. Dar fiind mic de statura, nu putea sa il vada pe Mantuitorul Hristos, datorita multimii mare de oameni, asa ca s-a suit intr-un sicomor, intr-un fel de dud. Iar cand l-a vazut Mantuitorul pe Zaheu, i-a spus: „”Zahee, coboara degraba caci astazi in casa ta trebuie sa raman”. Si Zaheu a coborat cu grabire, si L-a primit pe Mantuitorul Hristos in casa lui, bucurandu-se. Multi dintre oamenii care ii inconjurau murmurau si il judecau aspru pe Mantuitorul Hristos ca intrase in casa unui om pacatos.
Este nevoie sa ne amintim ca vamesii acelor vremuri nu erau simpli angajati ca si vamesii de astazi pe care ii intalnim la vama. Vamesii de atunci puteau sa isi faca mari averi pe necazurile celorlalti, acceptand in mod ilegal marfuri care nu mai erau impozitate. Astfel, ei isi retrageau pentru ei o parte din venit. Sau alti vamesi, supraimpozitau marfurile care intrau in cetati, astfel incat castigurile si averilor vamesilor erau considerate de cele mai multe ori murdare, necurate. Asa si Zaheu, despre care se spune ca era seful vamesilor, se zice tot despre el ca era un om foarte bogat. Asta inseamna ca bogatia si-o castigase in mod necinstit.
Totusi, acest Zaheu a avut o indraznire buna, si aceasta este tema pe care sa o tinem minte din Evanghelia de astazi. Desi era pacatos, totusi Zaheu a avut o indraznire buna sa il caute, sa il cerceteze pe Mantuitorul Hristos. Iar cand a mers Mantuitorul in casa lui, inima lui Zaheu s-a schimbat, incat acesta a spus ca va da jumatatea din averea sa saracilor, iar celor pe care i-a nedreptatit urma sa daruiasca cealalta jumatate din averea sa. Cu alte cuvinte, doar vazandu-l, primindu-l, si ascultandu-l pe Mantuitorul Hristos, Zaheu a simtit sa se schimbe din temelii, devenind dintr-un om aspru, interesat numai de propriul castig, un om milostiv, care era in stare sa isi daruiasca toata averea sa si sa repare greselile pe care le-a facut.
Pentru pocainta lui Zaheu, Mantuitorul a spus: „Astazi s-a facut mantuire casei acesteia, caci si acesta este fiu al lui Avraam. Caci Fiul Omului a venit sa caute si sa mantuiasca pe cel pierdut”. In acea zi s-a ridicat un blestem de pe casa lui Zaheu, blestem pricinuit de agonisirea castigurilor murdare. Mantuitorul Hristos nu a daruit mantuirea casei lui Zaheu doar pentru faptul ca el a hotarat sa renunte la castigurile materiale, la avutii, ci pentru ca el a ajuns la acea stare de pocainta prin care a ajuns sa ii vada si pe cei saraci, dar si pe cei pe care i-a nedpretatit si carora le-a gresit.
Un lucru este cert, avutiile si bogatiile presupun supunerea la riscuri mari, pentru ca din cate stim, in vechime, bogatiile vamesilor se obtineau cu munca necinstita, prin tristetea si mahnirea oamenilor care erau nedreptatiti, avutiile stranse prin sudoarea fruntilor altora. In functie de cum ajunge o bogatie in propriile tale maini, de asta depinde pacea casei tale. Pentru ca daca nu muncesti pentru un anumit lucru, pentru o anumita bogatie si pretinzi ca „trebuie sa o ai”, ca e a ta, atunci aceasta devine ca un blestem pentru tine si casa ta. Atunci cand iti impropriezi ceea ce nu meriti, ceva pentru care nu ai muncit, atunci aceasta se transforma in blestem, si de cele mai multe ori se intampla sa nu te poti bucura pentru aceste lucruri. Bogatiile pot purta blestemuri infricosatoare pentru pentru ca au fost castigate cu ajutorul duhurilor necurate ale diavolului prin minciuna, furt, ura, necinstire. Mantuitorul Hristos doreste sa rupa acest blestem si pentru faptul ca si Zaheu doreste sa fie impreuna lucrator la ruperea acestui blestem, Mantuitorul Hristos ii spune ca s-a mantuit Zaheu si casa lui.
Asadar, sa luam ca invatatura din aceasta pilda, buna indraznire si cautare a lui Zaheu, lepadarea de omul cel vechi si pacatos si dorinta lui Zaheu de a rupe blestemul care il stapanea pe el si casa sa. Sa incercam si noi sa il cautam sincer pe Mantuitorul Hristos. Sa ne ferim cu toata puterea de orice fel de agonisire a lucrurilor necinstite sau a banilor murdari. Sa nu nedreptatim pe nimeni si astfel, casa noastra va fi ferita de blesteme si necazuri si va fi ocrotita de Dumnezeu.