ITALIANO (Romeno – sotto)
Siamo nella seconda domenica di Quaresima, in cui il Vangelo ci ricorda il miracolo della guarigione del paralitico di Cafàrnao, ma anche la domenica chiamata di San Gregorio Palamas.
Ricordiamo il miracolo della guarigione di Cafarnao. Non sappiamo se questo malato paralitico e i quattro uomini che lo portarono fossero di Cafarnao. Piuttosto, possiamo pensare che fossero venuti da lontano, come molti malati e sofferenti, che accorrévano a Cafarnao, nella città dove veniva spesso il Salvatore Gesu Cristo. Il Vangelo ci racconta che quattro uomini portarono questo paralitico, e il Salvatore Gesu Cristo, vedendo la fede di questi quattro uomini, perdonò i suoi peccati e guarì il paralitico. Allora i farisei e gli scribi, anch’essi presenti, accusarono in cuor loro il Salvatore di aver bestemmiato il nome di Dio, e il Salvatore Gesu Cristo, Colui che meglio ascolta le voci dei nostri cuori, dimostrò loro che Egli è Dio e che può guarire sia i corpi che le anime.
I farisei e gli scribi cercàvano in tutti i modi e a tutti i costi un’occasione buona per accusare il Salvatore e portare prove contro di Lui. Volevano che le persone soffrìssero per i loro peccati, e quindi volevano giudicare e condannare. Erano gli strumenti del diavolo, che cerca sempre la nostra colpa e ci intèrroga, ci mette sotto accusa e chiede conto di tutta la nostra vita, evidenziando tutte le nostre colpe. Invece, vediamo che Dio opera in modo diverso, quando guarisce il corpo e l’anima delle persone, lo fa completamente come il Maestro che è. Vediamo che Dio guarisce il paralitico senza chiedergli tutti i suoi peccati; non sta ad analizzarli come fanno i farisei, ma dice direttamente che perdona il paralitico per la fede dei suoi quattro amici.
San Teofilatto di Bulgaria ci dice che ci sono moltissime situazioni nella vita in cui Dio perdona e guarisce il malato per la fede di colui che lo porta, ma può anche perdonare e guarire colui che porta il malato per la fede del malato. L’importante è che, o il malato, o chi porta il malato, abbia fede che Dio è il grande guaritore e che solo in Lui è la nostra speranza. Egli vede i quattro uomini che portarono il paralitico come i quattro Evengelisti, che ci aiutano a rompere il tetto della casa della nostra mente attraverso il quale possiamo scendere e umiliarci, e solo in questo stato di pentimento possiamo incontrare il Salvatore Cristo per ricevere il perdono dei nostri peccati e la guarigione dell’anima e del corpo.
Nel Vangelo di oggi vediamo che il Salvatore ha guarito il paralitico, ma ha anche cercato di guarire i farisei e gli scribi dicendo loro: “Perché pensate male nei vostri cuori?”, il Salvatore nòmina i peccati dei farisei per dare loro una possibilità di tornare ed essere salvati, perché il Salvatore aveva amore per loro e voleva il loro ritorno alla fede. Il Salvatore non rimpròvera i farisei, non li sgrida, ma parla loro con amore.
Oggi comprendiamo una cosa molto importante: la fede in Dio è come una preghiera davanti a Dio e porta alla guarigione spirituale e fisica. Attraverso la fede in Dio si ha la possibilità di incontrare Dio almeno per un momento, che è la cosa più bella che possa capitare a un uomo. Quelli dei tempi del Salvatore Gesu Cristo avevano la possibilità di incontrare Dio direttamente, noi oggi dobbiamo avere un incontro interiore con Dio e il Salvatore ci insegna come incontrarLo. Se manteniamo la speranza quando siamo nei problemi, nelle malattie, nei pesi che abbiamo, allora abbiamo una grande possibilità di incontrare Dio. E un solo momento di incontro con Dio in questo modo, nel nostro cuore, sarà sufficiente per mantenerci saldi con Dio per il resto della nostra vita. Incontriamo questo Dio, che ci conquista, che ci guarisce e ci perdona, e che non ci rimpròvera per tutto ciò che meritiamo. Se le cose fóssero come dìcono i farisei, con la loro legge, nessuno avrebbe scampo, perché, per tutti i peccati che l’uomo commette nella vita, è impossibile trovare il perdono e la guarigione se non incontra Dio. Solo il nostro Dio, che è il Maestro più generoso, ci copre con la sua giustizia e bontà divina. Confidiamo in Lui, come fecero i quattro amici del paralitico, come fecero i quattro evangelisti, così facciamo noi. E per la nostra fede coloro per i quali preghiamo saranno liberati, e per la loro fede noi potremo ricevere la liberazione da Dio.
ROMENO
Duminica a doua din Postul Mare, a Sf. Grigore Palama
Vindecarea slabanogului din Capernaum – (Ioan 10, 9-16)
Suntem in Duminica a doua din Postul Mare in care Evanghelia ne aminteste despre minunea vindecarii slabanogului din Capernaum dar si duminica numita a Sfantului Grigore Palama. Ne vom aminti despre minunea vindecarii din Capernaum. Nu stim daca acest bolnav paralitic si cei patru oameni care l-au adus erau din Capernaum, mai degraba putem sa ne gandim ca venisera de departe la Capernaum asa cum faceau multi oameni bolnavi si suferinzi care alergau catre Capernaum, in orasul unde a trait Mantuitorul. Evanghelia ne relateaza cum patru oameni l-au purtat pe acest paralitic iar Mantuitorul vazand credinta acestor patru oameni, l-a iertat si dezlegat pentru pacatele sale si-a vindecat pe acest paralitic. Apoi carturarii care erau si ei prezenti, l-au acuzat in inimile lor pe Mantuitorul ca huleste numele lui Dumnezeu, iar Mantuitorul, Cel care asculta cel mai bine glasurile inimilor noastre le-a aratat ca El este Dumnezeu si ca poate tamadui atat trupurile cat si sufletele.
Fariseii si carturarii cautau cu orice pret orice moment ca sa il acuze pe Mantuitorul si sa aduca acuze impotriva Lui. Acestia voiau sa creada ca oamenii trebuie sa sufere pentru pacatele lor, ei vor sa judece si sa osandeasca. Ei erau unealta diavolului care in permanenta ne cauta vinovati si ne acuza, ne ia la intrebari si ne contabilizeaza toata viata aratandu-ne toate greselile noastre. Pe cand, vedem ca Dumnezeu altfel lucreaza, atunci cand vindeca trupurile si sufletele oamenilor, o face intru totul ca un Stapan ce este. Dumnezeu vedem ca vindeca pe paralitic fara sa il intrebe despre toate pacatele sale, nu sta sa le analizeze asa cum fac fariseii, ci spune direct ca il iarta pe paralitic pentru ca nu exista om fara de pacate.
Sfantul Teofilact al Bulgariei ne spune ca exista enorm de multe situatii in viata cand Dumnezeu iarta si vindeca pe cel bolnav pentru credinta celui care il aduce pe bolnav dar poate sa ierte si sa vindece si pe cel care il aduce pe bolnav pentru credinta bolnavului. Importanta este ca bolnavul sau cel care il aduce pe bolnav, sa aiba credinta ca Dumnezeu este vindecatorul cel mare si ca numai la El este nadejdea noastra. El vede in cei patru oameni care l-au adus pe paralitic, ca pe cei patru Evenghelisti care ne ajuta sa spargem acoperisul casei mintii noastre prin care sa ne putem cobori si smeri, si doar asa sa il putem intalni pe Mantuitorul Hristos ca sa putem primi iertare pentru pacatele noastre si tamaduirea sufletului si a trupului.
Vedem in Evanghelia de astazi ca Mantuitorul l-a vindecat pe paralitic insa a incercat si vindecarea fariseilor si carturarilor prin faptul ca le-a spus: “De ce cugetati rautati in ijimile voastre?”, numeste Mantuitorul pacatele fariseilor pentru a le acorda o sansa de intoarcere si de izbavire, pentru ca Mantuitorul avea dragoste si pentru acestia si dorea intoarcerea lor. Mantuitorul nu i-a certat pe farisei, nu i-a mustrat, ci le-a vorbit cu dragoste.
Astazi jntelegem un lucru foarte important: credinta desavarsita in Dumnezeu este ca o rugaciune inaintea lui Dumnezeu si aceasta aduce tamaduirea sufleteasca si trupeasca. Prin credinta in Dumnezeu ai sansa Intalnirii cu Dumnezeu macar pentru o clipa, care este cel mai mare lucru care se poate intampla unui om. Cei de atunci au avut ocazia sa se intalneasca direct cu Dumnezeu, noua celor de azi, ninse cere o intalnire interioara cu Dumnezeu si Mantuitorul ne si invata cum sa ne intalnim cu El. Daca avem nadejde in necazul, boala, greutatea pe care o avem, atunci avem marea sansa sa il intalnim pe Dumnezeu. Iar o singura clipa de intalnire cu Dumnezeu in acest fel, in inima noastra, ne va fi de ajuns sa ramanem statornici cu Dumnezeu pentru tot restul vietii noastre. Acest Dumnezeu ne cucereste, care ne vindeca si ne iarta si care nu ne mustra pentru toate cate le-am merita. Daca ar fi fost dupa gandirea juridica a fariseilor, nimeni nu ar fi avut scapare pentru ca la cate pacate face omul in viata este imposibil sa gaseasca iertare si vindecare daca nu il intalneste pe Dumnezeu. Doar Dumnezeul nostru care este cel mai generos Stapan, ne acopera cu dreptatea si bunatatea Sa dumnezeiasca. Sa ne incredem in El, asa cum au facut-o cei patru prieteni ai paraliticului, asa au facut-o cei patru evanghelisti, asa sa o facem si noi. Si pentru credinta noastra se vor izbavi cei pentru care ne rugam, iar pentru credinta acelora vom putea primi noi izbavirea de la Dumnezeu.